mustalla taustalla ohjelman nimi
66
28:06

I studion: coda barn

Får man prata vid matbordet? Finns det en coda-identitet?

Sinisellä lattialla vaaleanpunainen pehmolinto ja alla teksti: Pipsat - Suomen kuurojen naisten futsalljoukkue
125
33:00

Pipsat – dövas damlandslag i futsal

”Som en familj”, ”otroligt fin sammanhållning ” säger de döva damspelarna då de beskriver sitt fu

utuisen kuvan päällä teksti YRITTÄJYYS
243
07:00

Företagsverksamhet

Vad krävs för att grunda ett företag?

mies istuu keittiön pöydän ääressä, kuvan päällä teksti TYÖNHAKU
247
06:30

Info för arbetslivet: Söka jobb

Var hittar man lediga jobb? Vad krävs det av en själv då man söker arbete?

utuinen kuva miehestä seisomassa, kuvan päällä teksti TYÖHAKEMUS
193
05:30

Arbetsansökan

Hurdan är en bra arbetsansökan? Vad ska man skriva i den?

utuinen kuva, jossa isolla teksti TYÖHAASTATTELU
204
07:40

Arbetsintervju

Ska du på arbetsintervju? Hur kommer det att gå till? Vad förväntar man sig av dig?

utuisen kuvan päällä teksti TYÖELÄMÄTULKKAUS
199
05:50

Arbetslivstolkning

Vet du tillräckligt om tolkning i arbetslivet?

tummalla taustalla valkoisin kirjaiminTYÖELÄMÄSYRJINTÄ
203
04:40

Diskriminering i arbetslivet

Vad innebär diskriminering i arbetslivet? Vad kan du göra om du misstänker diskriminering?

sumuisen kuvan edessä teksti TYÖELÄMÄN PELISÄÄNNÖT
179
06:00

Arbetslivets spelregler

Vet du vilka rättigheter och skyldigheter du har på arbetsplatsen? Vilket är ditt ansvar?

sinisellä taustalla miehen hahmo ja päällä teksti ANSIOLUETTELO ELI CV
206
04:00

Din meritförteckning, cv

Hur ser en bra meritförteckning, det vill säga cv, ut?

utuisen kuvan päällä teksti AMMATINVALINTA
235
06:30

Yrkesval

Dags att välja yrke och du vet inte vad du ska göra?

sinisellä taustalla lukee ohjelman nimi
229
31:30

EU-programmet, del 1: Barns och ungas framtid i Nordeuropa: studier och...

Hurdant är det Europa som dagens barn och unga växer upp i? Vilka möjligheter har de?

musta tausta, istumassa nuori vaalea nainen, jolla ruskea villapaita, oikea käsi posken kohdalla kohotettuna ja kuvan alareunassa teksti: Olen Monika ja viittomani on tällainen (käsi koskettaa poskea).
182
02:18

Mitt persontecken: Monika Hämälä

Monika Hämälä berättar om bakgrunden till sitt persontecken.

tummalla taustalla punahupparinen nuorimies, pitkät hiukset nutturalla päälaella, kädet koholla rinnan korkeudella edessä
236
01:40

Mitt persontecken: Jarl Hanhikoski

Jarl Hanhikoski berättar om sitt persontecken.

ruutupaperille piirretty tikku-ukko ja kaksi valokuvaa nuoresta pojasta.
158
20:00

Jag är! Leevi

I den här programserien träffar vi en familj med barn.

luokkatilanne, jossa etualalla sisäkorvaistetta käyttävä lapsi, hänen takanaan tulkki ja tulkin taustalla opettaja. Lapsi on selin kameraan.
349
01:56

Med en teckenspråkig elev i klassen

Nästan alla teckenspråkiga elever går i närskolan och har en tolk med sig på lektionerna.

Nuori mies viittoo viittomaa TAIDE
327
11:15

Identitet, del 5: Mika Rasila

Största delen av de barn som föds döva har hörande föräldrar.

Tummalla taustalla kiharatukkainen mies hymyilee ja viittoo VIITTOA
300
34:00

Identitet, del 4: Juhana Salonen

Största delen av de barn som föds döva har hörande föräldrar.

Nuori mies, kiharat hiukset, silmälasit, viittoo viittomaa HUONOKUULOINEN
351
23:00

Identitet, del 3: Pekka Kulmala

Största delen av de barn som föds döva har hörande föräldrar.

nuori nainen katsoo suoraan kameraan, kädet viittovat, musta tausta, naisella sininen paita
349
21:10

Identitet, del 2: Heidi Airaksinen

Största delen av de barn som föds döva har hörande föräldrar.

kiviseinällä on kaksi katukylttiä, joista toisessa lukee Helsingin kuuromykkäin yhdistys ja toisessa Helsingfors dövstummaförening
255
15:00

Föreningarna betraktade med unga ögon

Antti Kronqvist gjorde för sin pro gradu-uppsats en undersökning om ungdomars syn på och erfarenh

400
10:33

Dövmedvetenhet: Deafhood

Vad är dövmedvetenhet, deafhood? Var och en av oss har rätt att välja hur vi ser på dövhet.

353
11:12

Dövmedvetenhet: Audism

Med audism avser man diskriminering på grund av dövhet. Vad beror det på och hur visar det sig?

413
38:08

Service, tack! SKOLAN

I andra avsnittet av vår tredelade serie reder vi ut vilka former av skolgång som står till buds

392
34:36

Service, tack! TOLKNING

Vad omfattar tolkningstjänsten?

368
08:43

Dövmedvetenhet: Krabbteorin

Krabbteorin – förekommer fenomenet i dövsamhället? Hur märks det?

305
10:46

Dövmedvetenhet: Deaf Gain

Det gör alla och envar gott att ibland stanna upp och begrunda vad det egentligen innebär att lev

373
19:47

Döva och hörande, del 4

Är döva djärvare än hörande? Har ögonkontakt och beröring olika betydelse för döva och hörande?

Kuuro ja kuuleva: Osa 3
423
21:51

Döva och hörande, del 3

Vad skulle du göra om du eller någon av dina närstående skulle bli döv?

Kuuro ja kuuleva: Osa 2
463
21:37

Döva och hörande, del 2

Hur många döva som brukar teckenspråk finns det i Finland?

Kuuro ja kuuleva: Osa 1
377
23:57

Döva och hörande, del 1

Vad vet hörande om dövas vardag? Vad är ett implantat?

280
01:35

Mitt persontecken: Milla Pitkänen

Milla Pitkänen berättar hur hon har fått sitt persontecken och vad hon tycker om det.

336
09:00

DNUR sammanträdde i Danmark

Dövas Nordiska Råd (DNR) och Dövas Nordiska Ungdomsråd (DNUR) sammanträdde för årets andra möte i

303
17:00

Modersmål, vad är det?

Hur vet man vilket ens modersmål är? Kan en och samma person ha flera modersmål?

312
12:00

Illamåendet bland unga

Många unga människor mår dåligt i dagens samhälle.

299
16:43

Grönland del 1

Dövas Nordiska Råd (DNR) och Dövas Nordiska Ungdomsråd (DNUR) sammanträdde på Grönland 29–31.8.20

284
17:00

Grönland del 2

Cecilia Hanhikoski och Liisa Syväsalmi reste omkring på Grönland.

316
11:45

Sysselsättningsläget för döva

Finlands Dövas Förbund ordnade ett forum om sysselsättningsläget för döva hösten 2011 i Åbo.

314
11:06

Teckenspråkiga barns rättigheter

Finlands Dövas Förbunds projektforskare Maarit Widberg-Palo utredde genom intervjuer med teckensp